divendres, 22 de maig del 2009

Informe webquest analitzada

Bona tarda,

a continuació us publico l'informe que he realitzat sobre la webquest titulada "Moviments migratoris... qui és l'estranger?". Us poso l'enllaç per si la voleu visitar, jo us ho aconsello perquè és molt interessant!

El recurs analitzat és una webquest realitzada inicialment per als alumnes de cicle superior del CEIP Drassanes, situat al barri del Raval de Barcelona, titulada "Moviments migratoris... qui és l'estranger?".
És un recurs didàctic que afavoreix l'aprenentatge significatiu dels/ de les alumnes ja que es donen els principis següents:

 Actiu: els alumnes tenen un rol assignat en cada activitat, la qual cosa evita que algun d'ells pugui defugir d'implicar-se en la tasca encomanada.
 Constructiu: adquisició de l’aprenentatge a partir dels coneixements previs de cada alumne/a i/o la intercacció i el debat amb la resta, així com a partir de la recerca d'informació.
 Intencional: la presentació de l'activitat és molt engrescadora, ja que es parla del cas (hipotètic) d'un company d'aula que ha hagut d'emigrar a un altre país. Per tant, hi ha la voluntat dels nois i noies d'ajudar a aquest company que se n'ha hagut d'anar a viure al Nepal.
 Conversacional: el procés d’aprenentatge es realitza a partir de la construcció del coneixement conjuntament amb la resta de companys/es i guiats pel professor/a que adquireix el rol de mediador i acompanyant en aquest procés.
 Contextualitzat: les activitats d’aprenentatge estan pautades en la webquest, amb un centre d’interès motivador pels alumnes i amb recursos enllaçats per facilitar el desenvolupament de les tasques.
 Reflexiu: les activitats d’aprenentatge dissenyades potencien el desenvolupament d’un sentit crític a partir de la reflexió, el debat i la tasca final d'elaboració del decàleg, que propicien un canvi d’actitud respecte a la diversitat cultural, les transformacions originades a partir del contacte entre cultures i els estereotips establoerts des del nostre propi punt de vista etnocentrista.

En el disseny d'aquesta eina didàctica s'ha tingut en compte la planificació d'un seguit d'activitats utilitzant diferents tipus de recursos per tal de fer la tasca més amena i variada als alumnes. D'aquesta manera en:
 Fase 1: fase de recerca: l'organització dels grups està molt ben estructurada, així com l'explicació de les tasques i els enllaços creats. Per altra banda, però, l'elaboració d'un mapa conceptual i, a més, d'uns continguts força complexos com és el cas sobretot dels moviments migratoris, crec que és una tasca d'un nivell més elevat que el que tenen els alumnes de cicle superior d'educació primària. Si es vol realitzar aquesta activitat, jo proposaria, o bé haver-ho treballat prèviament a l'aula (que potser és el cas) o bé canviar el document enllaçat com a guia per a l'elaboració d'un mapa conceptual per un altre més gràfic, visual, amb un vocabulari més bàsic, adaptat a la seva edat i amb la inclusió d'alguns exercicis a tall d'exemple per tal de facilitar la familiarització d'aquests alumnes amb aquesta eina didàctica.
 Fase 2: fase d'exposició: En aquesta fase el professor haurà de vetllar per tal que tots els alumnes del grup participin en l'exposició. El que és important destacar és que els alumnes dels altres grups, no tenen un paper passiu, de simples oients, quan un altre grup fa la seva exposició, sinó que han d'anotar les aportacions noves dels altres companys, ja que, en finalitzar les exposicions, conjuntament hauran de respondre a una pregunta.
 Fase 3: fase de reflexió: actituds xenòfobes: En aquesta fase també estan ben organitzats les tasques de cada alumne i es presenten recursos molt creatius per tal d'analitzar els problemes derivats de la convivència entre cultures, sense caure en tòpics i activitats molt utilitzades com els debats, etc. Enlloc d'això, els alumnes han d'analitzar el fragment d'un llibre, còmics i acudits d'aquesta temàtica, així com cartells i cançons sobre racisme.
 Fase 4: fase de disseny: la web: En aquesta activitat, i com a objectiu final de la webquest, es tracta que, en grups, a partir de les reflexions fetes gràcies a les tasques de les altres tres fases, realitzin una web on penjaran el decàleg referent als aspectes positius sobre les migracions i l'intercanvi de les cultures.
El resultat d’aquesta quarta activitat és la que ens permetrà valorar realment si aquesta eina didàctica ha ajudat al professorat a aconseguir que els alumnes arribin a un nivell alt o transformatiu, a partir de la sensibilització enfront la diversitat cultural i elaborant un nou discurs sobre els drets de les persones i la riquesa que suposa el contacte entre les cultures. O bé si s’ha aconseguit un nivell mitjà o de resolució de conflictes, en el qual els/les alumnes han sabut trencar els estereotips culturals i ser capaços de resoldre conflictes derivats del contacte entre cultures. O bé si, en última instància (des del meu punt de vista, poc probable), només s’ha aconseguit un nivell bàsic, en el qual els alumnes han assolit un conjunt de coneixement sobre la cultura nepalesa i continguts referent a conceptes com emigració, immigració, llengua indoeuropea, etc.
De totes maneres, però, l’enfocament inicial de la webquest pretén assolir un nivell alt o transformatiu o si més no un nivell mitjà o de resolució de conflictes.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada