divendres, 29 de maig del 2009

Anàlisi de dues webquests de companys de l'aula

Un diari de viatge

http://phpwebquest.org/catala/webquest/soporte_tabbed_w.php?id_actividad=3712&id_pagina=1


Primer de tot us volia felicitar a les tres per la vostra webquest: Maria Montaner, Rut Barenys i M. Luïsa Cabrera.
L'he trobat molt interessant perquè parteix de la realitat de l'aula dels alumnes (en primer lloc us plantegeu tractar els països de procedència dels alumnes de la classe), i utilitzeu diferents tècniques per tal de motivar als alumnes en totes les tasques: cerca d'informació, elaboració de power-point, disseny d'un diari a partir de la creació d'un bloc.
També he trobat molt interessant que totes les activitats estiguessin molt guiades per tal d'evitar la dispersió dels alumnes amb tota la informació que es disposa per la xarxa: per evitar-ho heu dissenyat fitxes enllaçades a la webquest delimitant la feina. De la mateixa manera, també els heu enllaçat un tutorial per tal de guiar el procés de creació del diari de viatge, si no ho haguéssiu fet, enlloc de ser una activitat motivadora pels alumnes, hagués pogut convertir-se en un repte massa gran que hagués pogut provocar la desmotivació dels nois/es.
Uns altres aspectes que he trobat molt interessants són el disseny d’una rúbrica d’autoavaluació (d’aquesta manera es demostra als alumnes que són agents actius del seu propi procés d’aprenentatge), i la guia del professorat perquè és molt completa i presenta diferents orientacions i possibles adaptacions a l’hora de posar-la en pràctica a l’aula.
Crec que la vostra webquest està orientada a un nivell bàsic d’intercanvi de coneixements, ja que el que es busca és la descoberta de diferents cultures, tot i que, en la mesura que poguessin sorgir petits conflictes en els grups dissenyats fruit del treball en equip, també podria respondre a un principi de nivell mitjà.
Per altra banda, el fet que s’hagin d’analitzar els mateixos trets en cadascuna de les cultures farà veure als alumnes que totes elles posseeixen unes característiques comunes, per tant, universals (música, gastronomia, etc.) però que, a l’hora, les especificitats de cada cultura les fan particulars i úniques (dualitat universalisme enfront de particularisme).

(Comentari publicat en el bloc de la Maria Montaner)



Immigració i mitjans de comunicació

http://www.phpwebquest.org/catala/webquest/soporte_mondrian_w.php?id_actividad=3692&id_pagina=1

Hola companyes,

He trobat la vostra webquest interessant perquè defuig del que seria el coneixement de les diferents cultures, i busca la sensibilització i la formació d’un esperit crític dels alumnes a partir de l’anàlisi i coneixement de la realitat dels estereotips existents, així com del fet migratori en general. Per altra banda, tot això es treballa des de l’òptica periodística i es pressuposa a aquests professionals un codi deontològic basat en l’ètica i en el rigor en el treball.
Les activitats estan pautades amb enllaços aclaridors i fitxes predissenyades per tal de facilitar la tasca. Per altra banda, estan ordenades de menor a major complexitat per propiciar la tasca de reflexió als alumnes a partir de la informació obtinguda i el criteri format mitjançant la lectura crítica.
S’han dissenyat diferents tipus d’activitats: cerca d’informació, entrevista, debat, mapa conceptual, per acabar dissenyant un tríptic amb el programa Microsoft Office Publisher.
Potser el que es podria haver treballat més seria l’avaluació, indicant més ítems per valorar a la rúbrica, i la guia del professorat: detallant més els diferents apartats sobre objectius, continguts i observacions o aspectes a destacar.
Pel que fa referència al nivell d’interculturalitat crec que promou un nivell mitjà o de resolució de conflictes ja que no busca únicament l’adquisició de coneixments per part dels alumnes, sinó que pretén la seva implicació i l’adopció d’una postura crítica davant l’anàlisi dels diferents estereotips existents en la societat i davant el fet migratori: causes i tipologia, sentiment que desperta, etc.

(comentari publicat en el bloc de la Glòria Martí)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada